Napisane przez: zokdw | 31/03/2013

FOPA – VIII spacer

Modlin – twierdza na sprzedaż

6.04.2013, godz. 10:15 – stacja PKP Modlin

.

Forum Obywatelskie Piękna Architektura dla Warszawy i DSH zapraszają na VIII Spacer FOPA, tym razem do wciąż mało znanej, choć położonej ledwie 40 km od stolicy wielkiej, XIX-wiecznej twierdzy. Obejrzymy jej centralną część, wystawioną właśnie po raz kolejny na sprzedaż – wewnętrzny obwód obronny z gigantycznym budynkiem koszar. Stefan Fuglewicz, zajmujący się fortyfikacjami w Wojewódzkim Urzędzie Ochrony Zabytków, i przewodniczka po twierdzy Elżbieta Wiercińska opowiedzą o historii, współczesnych problemach i możliwościach zagospodarowania. Początek o 10.15 przed dworcem PKP w Modlinie, możliwy dojazd pociągiem ze stacji W-wa Centralna. Obowiązkowo latarki i buty turystyczne.

ZAPRASZAMY!


Dokładny plan Spaceru nie jest jeszcze ustalony ze względu na niespodziewane przedłużenie zimy – będziemy musieli go modyfikować w zależności od rozwoju sytuacji. Najbardziej mogą nam pomieszać szyki duże… opady śniegu, które według niektórych prognoz wystąpią w drugiej połowie tygodnia. Na chwilę obecną możemy podać, że:

1. Spacer na pewno odbędzie się w wyznaczonym terminie. Na starcie stawi się ekipa organizatorów (jej część będzie także w pociągu) i poprowadzi trasę niezależnie od pogody i liczby uczestników – choćby była to tylko jedna osoba. Chcielibyśmy pokazać twierdzę jak największej liczbie chętnych, ale mała grupa też ma swoje zalety – jest z nią lepszy kontakt, można wejść w różne zakamarki, gdzie ponad 100-osobowy tłum się nie zmieści…

2. Plan Spaceru zostanie dostosowany do pogody. Więcej na ten temat będziemy mogli podać w połowie tygodnia, ostateczny komunikat będzie w piątek wieczorem, po wykonanym w tym dniu rekonesansie trasy. Być może dalsze modyfikacje trzeba będzie wprowadzić już w trakcie Spaceru, w zależności od pogody, liczby uczestników i ich możliwości kondycyjnych.

3. Do stacji Modlin proponujemy dojechać pociągiem „lotniskowym” Kolei Mazowieckich, zaczynającym bieg na stacji Warszawa Lotnisko Chopina – z W-wy Centralnej odjeżdża o 9.25, na miejsce dociera 10.08. Można kupić tańszy bilet wycieczkowy – powrotny lub w jedną stronę, dla osób planujących powrót autobusem. Powrót na stację PKP będzie wymagał dodatkowo przejścia, w zależności od przyjętego wariantu trasy, 1-2 km, jednak trzeba się liczyć z tym, że przy większej grupie wszyscy się jednym autobusem nie zabiorą. Można też dojechać własnym samochodem, ale poruszanie się nim będzie dość skomplikowane – po zwiedzeniu stacji zmotoryzowani będą mogli podjechać do paru kolejnych punktów zwiedzania, rozmieszczonych na długości kilometra, ale potem trzeba będzie samochód zostawić na niestrzeżonym parkingu przy Bramie Ostrołęckiej i na koniec wrócić tam pieszo, albo podjechać do również niestrzeżonego parkingu przy Bramie Kadetów i dołączyć do grupy opuszczając część trasy zwiedzania.

4. Prawdopodobnie ze względu na błoto i/lub leżący na ziemi mokry śnieg trzeba będzie zrezygnować z niektórych odcinków terenowych, a gorsza pogoda może spowodować skrócenie trasy i być może także czasu spaceru. W takim przypadku więcej pochodzimy po wnętrzach zabytkowych budowli – tam też jest dużo do oglądania…

5. Ponieważ chcemy pokazać cały Obwód Wewnętrzny, to nie będzie mały spacerek – cała trasa w najkrótszym wariancie ma około 10 km (o ile nie zostanie skrócona ze względu na pogodę). Zaczniemy od łatwiejszej części trasy, płaskiej i po utwardzonych nawierzchniach – wzdłuż ulicy Mieszka od stacji do Bramy Ostrołęckiej, potem tzw. bulwarem wzdłuż brzegu Narwii do Bramy Napoleona i wewnętrznymi uliczkami wokół dziedzińca koszar, zwiedzając po drodze także wybrane partie wnętrz budowli. Wyjdziemy z koszar przez Bramę Kadetów – trasa do tego miejsca ma nieco ponad 5 km (bez chodzenia wewnątrz koszar), a jej przejście zajmie ok. 4 godzin. Stąd zacznie się odcinek trudniejszy, prowadzący także przez wały i fosy – w zależności od wariantu 5-7 km, z zakończeniem na przystanku autobusu lub stacji PKP. Przejście go powinno zająć kolejne dwie godziny, ale można się odłączyć i wracać indywidualnie do Warszawy na początku lub w trakcie tej części trasy – wskażemy drogę do pobliskich przystanków autobusowych (linie PKS i Transludu jeżdżą stąd do Warszawy). A jeśli znajdą się chętni na dalsze zwiedzanie, może być ono przedłużone aż do zmroku.

6. Proszę zabrać ze sobą prowiant – po drodze nie ma sklepu spożywczego, będzie można coś kupić tylko w punktach gastronomicznych na początku trasy i po wyjściu z koszar. Należy też przygotować się na ciężkie warunki pogodowo-terenowe: deszcz, wiatr, chodzenie w mokrym śniegu i błocie, a także wspinanie się na wały (wybieraliśmy łagodniejsze podejścia, ale i tak momentami będzie jak w górach). A więc porządne buty turystyczne, ubiór odporny na przemakanie i przewiewanie, może się przydać laska lub kijek turystyczny. No i każdy uczestnik powinien mieć latarkę.

7. Niestety, Twierdza Modlin nie jest dostosowana do uprawiania turystyki w ogóle, a w szczególności przez osoby z ograniczoną sprawnością ruchową. Nie chcemy tych ostatnich wykluczać i będziemy utrzymywać umiarkowane tempo marszu, ale organizując nasze Spacery całkowicie społecznie i bez żadnego wsparcia finansowego nie możemy zapewnić im nic więcej. Mamy nadzieję, że osobom takim w razie potrzeby pomogą inni uczestnicy, ale w niektórych miejscach ze względu na bezpieczeństwo i możliwości czasowe będziemy musieli je prosić o zaczekanie na grupę lub obejście inną trasa.

8. Uprzedzamy, że uczestnicy spaceru biorą w nim udział na własną odpowiedzialność. Będziemy prosić, aby na całej trasie stosować się ściśle do wskazówek prowadzących i nie odłączać od grupy – poza wyznaczoną przez nas trasą może być niebezpiecznie…

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

Kategorie

%d bloggers like this: